לאחרונה, קראתי פוסט בבלוג תחת הכותרת: " לפזר את הערפל"  אותו כתב רץ אולטרא מרתון ידוע.  הפוסט עסק במעבר שלו מאימונים בהם הוא אימן את עצמו, לאימונים עם מאמן שעוזר לו בשיפור הישגיו. הפוסט, הפך לדיון ארוך ומרתק על מה בעצם המאמן מצפה ממך המתאמן.

אימון הוא רחוב דו סטרי. כזה בו קיימות התרחשויות מסוגים שונים. יש שהן בינך לבין עצמך, יש כאלה המתרחשות בינך לבין אחר הנמצא ברחוב, יש לעיתים תאונות המוסיפות להתרחשות ויש את "בעלי העניין" או  "בעלי הידע"  להם הפתרונות הטובים ביותר. לעיתים הרחוב סואן ולעיתים אתה נמצא בו לבד אבל אין ספק שאם רוצים שהמשתמשים ברחוב זה יהיו מרוצים, חובה עליהם להישמע להוראות המוצבות בדרך באמצעות תמרור, רמזור ובעיקר השכל הישר.

אתה מצפה ממאמן שיהיה בעל ידע רב, תקשורתי, מקצועי וקשוב לצרכים שלך. ישנם מאמרים רבים העוסקים בשאלה: מה אתה צריך לצפות ממאמן? אבל לי, כמאמן  יש גם ציפיות ממך, כאלה שיובילו לתקשורת טובה ופורה. אז ישבתי והעליתי מספר נושאים החשובים לי כמאמן, אותם אני מבקש להביא לידיעתך, כספורטאי, אותו אני מאמן. זאת בכדי להפיק את המרב מחוויית האימון שלך ולהשיג את השיפורים הגדולים בביצועים שלך. אני מצפה או לפחות אני באמת, באמת  -מקווה שחמשת הציפיות הללו יהוו חלק עיקרי בתקשורת בנינו. ניתן לפתח אותן, ניתן להרחיב עליהן ובטח שניתן להוסיף להן עוד. יחד עם זאת, אני חושב שבתמצות הדברים, לא אכביד עליך לקרוא ואאפשר לך להבין בקלות את הרעיון הכללי.

 אז להלן 5 הציפיות שלי ממך:

  •  מעורבות

    אינני רוצה ש"תכבה" את המוח שלך ותלך כעוור אחרי פקודות. אני מסתמך על התפישות שלך ועל התגובות הרגשיות שלך המספקות קשר הדוק לנתוני האימונים, אותם אתה מעלה. אתה אדם, לא מכונה או רובוט, ואני צריך את המשוב האישי ממך, בכדי שאצליח להנחות אותך, על מנת שנשיג את הביצועים הטובים ביותר האפשריים שלך. אני אוהב לדבר איתך על האימון, התזונה והביצועים שלך כמתאמן. אני לא רוצה שרק תהנהן בראש, תאמר בסדר ותנתק את הטלפון. ככל שתבין מה קורה איתך, באימון, כך תהיה מצויד טוב יותר ותצליח לדעת מתי מתקיימת אנומליה באימון הן בהזדמנויות חיוביות והן בגילוי סימנים המצביעים על בעיות וזה עוזר לשנינו!

  •  היה כן

    אל תנסה להרשים אותי על פי היכולת שלך לסבול או לשרוד. אתה לא צריך להרשים אותי. אני לא אעריך יותר את העבודה שלך באימונים, רק מפני שאתה יכול לשאת עומס אימונים גדול יותר מכל אחד אחר. זכור תמיד, העניין הוא לא בי, העניין הוא בך ואני עוזר לך להשיג את מטרותיך. אני מקווה לעזור לך להשיג יותר ממה שחשבת שאתה מסוגל. היה כן על איך אתה מרגיש ואיך אתה מגיב לאימונים. אם אתה אומר לי שאתה מרגיש בסדר ושאתה יכול להתמודד עם עומס אימונים גבוה יותר, כשאתה בעצם מותש, זה לא עוזר לך או לי.

ראשית, כאשר יש לי נתונים מהאימונים שלך  )עוד סיבה להעלות את הנתונים שלך באופן עקבי(  אני יכול להגיד לך מתי אתה עייף או שעדיין לא התאוששת כראוי מהאימונים. שנית, אם אני בוחר לתת לך את היתרון של הספק, אתה רק תדחה את הנקודה שבה שנינו נגיע למסקנה שאתה כורה לעצמך בור. מה שקורה הוא שאתה פשוט מבזבז ימים או שבועות של זמן אימון, שמאוד יקרים לך ובסך הכל על מנת להתגבר על זה פשוט היינו צריכים לשנות כיוון שיוציא אותך מן הבור.

  •  תן אמון

    אמון צריך להירכש, להבנןת ולהתפתח. אני מרוויח את אמוני באמצעות שילוב של עבודתי עם ספורטאים לפניך ובאמצעות עבודתי ישירות איתך. אמון בנינו מאפשר לפתח שיח. יש נושאים שמאוד ברורים לי ועליהם אתעקש בצורה נחרצת, יש דברים שללא משוב הלוך וחזור מולך, יהיה קשה לי לנווט את התוכנית. זה לוקח קצת זמן, אבל אמון זה הכרחי כי באמצעותו אתה צובר בטחון באימונים הניתנים לך ובכך תוכל להתמקד בביצועם, באסטרטגיית התזונה, שגרת ההתאוששות וכו'.

האמון שאתה נותן בי אינו אומר שאינך צריך לשאול אותי שאלות. אתה צריך לנהל דיונים נמרצים על התכנית שלך ועליך לבקש ממני דין וחשבון על אופן ההתקדמות והשיפור שלך. בדיוק כמו שאני לא מצפה ממך למלא אחר ההוראות שלי בצורה עיוורת, אני לא מצפה לנאמנות עיוורת. יותר מכך, אם בסופו של דבר אתה לא סומך על הבחירות שלי כמאמן שלך, אתה אף פעם לא תהיה כולך בתוך תוכנית האימונים. אתה תמיד תחזיק משהו בבטן שיהיה לך מה להגיד עליו, בגלל הספק. באופן אירוני, האדם היחיד שזה יפגע בו זה אתה, זאת מפני שבדרך זו לא תשיג את כל מה שאתה יכול.

  •  היה קשוב

    ימי מנוחה בלוח האימונים שלך הם בשל סיבה חשובה מאוד. מאותה סיבה חשובה, נמצאים בתוכנית האימונים שלך גם אימוני סיבולת ואינטרוואלים, אימוני עליות ואימוני כוח וגמישות, אימונים ארוכים ואימונים קצרים וחזקים ועוד. רצון או צורך לשנות, את תכנית  האימונים, הם טבעיים וזה קורה כל הזמן.  דבר אלי, שתף אותי ואני בשמחה אכין תוכנית שונה ואתאים אותה עבורך. יחד עם זאת לעיתים גם אעזור לך להבין מדוע, מדי פעם, באמת חשוב לדבוק בתוכנית האימונים. אבל התעלמות מוחלטת מהתוכנית אינה מועילה, במיוחד בגלל שהיא יכולה להשפיע על שמחת האימונים בימים ואפילו בשבועות הבאים.

  •  עשה את העבודה

    הגעת אליי בבקשה לעזרה ואני משתמש בכל המומחיות שלי ובזמן שלי אותו אני משקיע, בכדי להשיג את המטרה שלך. הציפייה שלי היא שאתה תעשה את העבודה שאמרת שאתה רוצה לעשות, או שאם אתה לא יכול לעשות את העבודה, תגיד לי על מנת שאתאים אותה עבורך ואעזור לך למצוא פתרונות. אבל בסוף היום, לא משנה עד כמה תמיכה אני אספק לך, אני לא יכול לעשות את העבודה שלך, בשבילך. אתה מצפה ממני לספק תוצאות בביצועים שלך, אבל החידה הגדולה ביותר באימון היא, שאני יכול לספק לך את כל הכלים הנדרשים לשיפורך ולשים אותך בעמדה הטובה ביותר, בכדי שתשיג את התוצאות שאתה רוצה. יחד עם זאת, לאחר כל זה, זה עדיין תלוי בך.

עכשיו, יש לזכור, הרוב המכריע של הספורטאים שלי אינם מתפרנסים מהספורט בו הם עוסקים. אתה מתאמן בכדי להנות מזה ובכדי להשיג הישגים אישיים. הציפיות לעיל אינן מצוות וזה לא מציאותי לחשוב שתעמוד בכל חמשת הציפיות כל הזמן. זה בסדר. זה העולם האמיתי. וכמו כל שאר מערכות היחסים בעולם האמיתי, הדבר הטוב ביותר

שאתה יכול לעשות, בכדי לעשות את זה מוצלח, זה לשמור על תקשורת טובה בינינו!

 

 גלעד קובו    –   מאמן ראשי

K   o   v   o   2   m   a   x

השארת תגובה